Michel Seuphor en Jozef Peeters | In een gesprek tijdens 'Ten huize van' schetst Michel Seuphor - alias Ferdinand Louis Berckelaer - het artistieke klimaat in Antwerpen kort na de eerste wereldoorlog. Vooral het bezoek van Theo van Doesburg, Nederlands theoreticus en kunstenaar, heeft een belangrijke invloed uitgeoefend. Michel Seuphor heeft ook lovende woorden voor zijn vriend Jozef Peeters die hij als een pionier van de abstracte kunst in België beschouwt.[1]
Jozef Peeters was een van de eerste Belgische abstracte kunstenaars. Hij verpersoonlijkte met Michel Seuphor in de jaren 1920 de avant-garde in Antwerpen. In 1918 leerde hij Filippo Tommaso Marinetti kennen, die hem overhaalde om zich aan te sluiten bij de futuristische beweging. Met Edmond Van Dooren en Jan Cockx stichtte Peeters in september 1918 de groep Moderne Kunst. Deze groep kreeg contacten met de galerie Der Sturm in Berlijn. De groep organiseerde drie kunstcongressen met tentoonstellingen.
In 1920 presenteerde Jozef Peeters zijn eerste abstracte schilderij. Het jaar daarop publiceerde hij zijn eerste album met zes linosneden. Hij hield op met schilderen in 1927. Hij ontwierp het interieur en de meubels van zijn appartement met atelier aan de De Gerlachekaai te Antwerpen, nu een museum.[2]
|