album    
         

 

 

   
   
Ronald Ergo and Oda, Assisi, Cathedral of San Rufino

Ronald Ergo and Oda, Assisi, Cathedral of San Rufino, 2017

 

   
       
   

Ronald Ergo, Assisi, Cathedral of San Rufino, 2017

   
   

Assisi is een stad die zich moeiteloos in het landschap van Umbrië nestelt. De stad is gebouwd op de helling van een heuvel die links het dal van Spoleto overziet en rechts Perugia dat op zo'n 15 kilometer afstand ligt. De stad wordt gedomineerd door de Basilica di San Francesco en de Rocca Maggiore op de heuveltop, aan de voet van de 1290 meter hoge Monte Subasio.

Assisi is een levende herinnering aan de triomfen en tragedies van de menselijke geest. Elke straatsteen ademt geschiedenis; elke bocht in de smalle straatjes onthult een onvermedaspect van zijn middeleeuwse verleden. De stad, verzadigd met de herinnering aan Sint Franciscus, fungeert als een symbool van eenvoud en spirituele toewijding. Maar voorbij de romantische façade van zijn basilieken en kloosters, schuilt een diepere, meer onrustige ziel.

In Assisi wordt het conflict tussen materiële rijkdom en spirituele armoede bijna tastbaar. De rijkelijk versierde Basiliek van Sint Franciscus, met zijn frescos van Giotto, contrasteert scherp met de gelofte van armoede die de heilige zelf aflegde. Deze tegenstellingen roepen vragen op over de ware aard van devotie en het spanningsveld tussen het heilige en het wereldse.

De stad zoals we die vandaag de dag zien is grotendeels ontwikkeld tijdens de Middeleeuwen. De kathedraal van San Rufino dateert uit de 13e eeuw en speelde een belangrijke rol in de geschiedenis van de Franciscaanse orde. Franciscus van Assisi (1182) en Clara van Assisi (1193), de stichters van de Franciscaanse Orde en de Arme Klaren, en veel van hun metgezellen werden in deze kerk gedoopt. De gevel is een van de belangrijkste werken van 'Umbrische' Romaanse stijl en kan worden vergeleken met voorbeelden zoals de Duomo en San Pietro in Spoleto.

Het onderste gedeelte dateert uit de 12e eeuw, met drie portalen geflankeerd door gebeeldhouwde leeuwen en griffioenen.

 

2017. Een reis langs Arezzo, Sansepolcro en Monterchi, het thuisland van Piero della Francesca [2]

 

Ronald Ergo, Arezzo, Basilica di San Francesco, affreschi di Piero della Francesca   Ronald Ergo, Arezzo, blik op de fresco's van  Piero della Francesca in de Basilica di San Francesco, Arezzo   Ronald Ergo, Arezzo, Basilica di San Francesco, affreschi di Piero della Francesca

Ronald Ergo, Arezzo, blik op de fresco's van Piero della Francesca in de Basilica di San Francesco, Arezzo

 

 

Ronald Ergo reisde vroeg in de jaren '70 met Oda, Jos Van Ussel, Veerle De Wit en enkele andere vrienden naar Toscane en Umbrië. Het was mooi om er jaren later terug te keren en in hun voetspoor dezelfde reis te maken.
Ze verbleven lang in Assisi, konden de overweldigende kunst, het spirituele landschap niet loslaten.

 

         
   
   

 

       

 

 

 
 

 

 

    Juli 2001, De schalmei
Arezzo, Sansepolcro en Monterchi, het thuisland van Piero della Francesca

 

 

  Ronald Ergo

Arezzo, Sansepolcro en Monterchi, het thuisland van Piero della Francesca [mei 2017]

 

 

Ronald Ergo, Val d'Orcia, 2010

 

Ronald Ergo, Amalfi, 2008

 

Ronald Ergo, Arezzo, Basilica di San Francesco, affreschi di Piero della Francesca   Ronald Ergo, Arezzo, blik op de fresco's van  Piero della Francesca in de Basilica di San Francesco, Arezzo   Ronald Ergo, Arezzo, Basilica di San Francesco, affreschi di Piero della Francesca

Ronald Ergo, Arezzo, blik op de fresco's van Piero della Francesca in de Basilica di San Francesco, Arezzo

‘Een gelukkig leven is een eindeloze verwondering,
een altijd opnieuw verrast zijn’.
[Michel Seuphor, Les moks et le regard frontal]