album    
         

 

 

   
   
Henri-Floris Jespers, Michel Seuphor (95) graaft diep in het verleden | Paul van Ostaijen was on-mo-ge-lijk, verschenen in Gazet Van Antwerpen, 19 juni 1996

Henri-Floris Jespers, Michel Seuphor (95) graaft diep in het verleden | Paul van Ostaijen was on-mo-ge-lijk

 

   
       
   


Henri-Floris Jespers, Michel Seuphor (95) graaft diep in het verleden | Paul van Ostaijen was on-mo-ge-lijk, GVA, 1996

 

   
   

Henri-Floris Jespers (1944, Etterbeek) publiceerde dichtbundels, prozaboeken, monografieën, literaire essays en talrijke artikelen. Hij was de kleinzoon van de expressionistische schilder Floris Jespers. Henri-Floris Jespers schreef aanvankelijk poëzie in het Frans, gebundeld in Textes (1963) en Comme une aile qui se brise (1967). Hij volgde Hugues C. Pernath op als leider van het artistieke genootschap Pink Poets, waarvan hij het werk verdedigde en toelichtte in talloze inleidingen en essays, zoals hij dat eerder had gedaan in zijn essay over Paul de Vree (1977). In 1976 bezorgde Jespers de Nagelaten gedichten van Hugues C. Pernath en in 1980 diens Verzameld werk. Sinds 1993 is hij schrijver van een blog  Le blog de CDR-Mededelingen.
Jespers was goed bevriend met Michel Seuphor, en was vertrouwd met zijn werk.
Hij vertaalde proza en poëzie van Michel Seuphor en bezorgde met Het vergankelijke is eeuwig, een eerste geautoriseerde vertaling van L'éphémère est éternel, een theatertekst met decors van Mondriaan.[3]

 

Bibliografisch overzicht van de meest relevante publicaties van Henri-Floris Jespers over Michel Seuphor:

De laatste getuige, in: Kunst & Cultuur, 1996, nr. 3, pp. 26-29.
'“Paul van Ostaijen was on-mo-ge-lijk.”' Michel Seuphor graaft in het verleden, in: Gazet vanAntwerpen, 19 juni 1996.
'Bericht uit de tijdeloosheid', in: Muziek & Woord, VRT, januari 1997, p. 44.
Michel Seuphor, Cabaret, Antwerpen, Antwerpen, Jef Meert, 1997, pp. 7-69.
'Un nouveau ciel, une nouvelle terre', in: Michel Seuphor. La force d'une ligne, Bruxelles, Kredietbank, 1997, non paginé.
'Een nieuwe hemel, een nieuwe aarde', in: Michel Seuphor. De kracht van een lijn, Brussel, Kredietbank, 1997, ongepagineerd.
Michel Seuphor, Het vergankelijke is eeuwig. Een theatertekst met decors van Mondriaan ,Antwerpen, Jef Meert, 1998, pp. 7-31.
'Paul Neuhuys en Ça Ira: dada in België', in: Gierik&Nieuw Vlaams Tijdschrift, nr. 64, herfst 1999, pp. 27-74.
'Seuphor, dichter', in: Kunsttijdschrift Vlaanderen, nr. 290, jg. 51, nr. 2, maart-april 2002, pp. 99-106.
'L’archipel Seuphor', in: Bulletin de la Fondation Ça ira, no10, 2002, pp. 4-34.
'Document: M. Seuphor', in: Mededelingen van het CDR, nr. 5, 8 augustus 2003, p. 12.
'Notes de lecture' in: Bulletin de la Fondation Ça ira, no28, 4èmetrimestre 2006, pp. 30-35.
'Diatribes de Joostens contre Seuphor,' weblog ça ira, 30 maart 2008.
'Marlier et Seuphor sur dada et le surréalisme', weblog ça ira, 29 septembre 2008.[2]


 
   
   

 

       
pers

 

 

     
 
   

[1] Henri-Floris Jespers, Michel Seuphor (95) graaft diep in het verleden | Paul van Ostaijen was on-mo-ge-lijk, verschenen in Gazet Van Antwerpen, 19 juni 1996
[2] Bron: Zacht Lawijd (VII, slot): J.J.P. Oud, Jozef Peeters en Michel Seuphor
[3] Michel Seuphor, Het vergankelijke is eeuwig ; een theatertekst met decors van Mondriaan met een inleiding van Henri-Floris Jespers ; (vertaling van Luc Boudens en Henri-Floris Jespers), Antwerpen: Jef Meert, 1996